Whistleblowing w firmie. Od czego zacząć?

Whistleblowing w firmie. Od czego zacząć?

Pomimo braku ogłoszenia polskiej ustawy o ochronie sygnalistów, przedsiębiorcy w całym kraju powoli oswajają się z czekającym ich nowym obowiązkiem: ochroną sygnalisty.

Obowiązek wdrożenia systemu whistleblowingowego w każdej organizacji trzeba podzielić na kilka etapów. Przede wszystkim należy określić osobę lub podmiot, który zajmie się wdrażaniem odpowiednich procedur. Zapewne w większości przypadków działania te przypadną działom compliance lub kadrom. Działy prawne również mogą okazać się pomocne w tworzeniu takiego systemu.

System whistleblowingowy w firmie

Podmiot odpowiedzialny za wdrażanie systemu whistleblowingowego będzie musiał stworzyć regulacje wewnętrzne w porozumieniu z pracownikami (brak regulacji zagrożony jest odpowiedzialnością karną). Regulacje te wskazywać muszą sposoby zgłaszania naruszeń, które zagwarantują zachowanie wszystkich otrzymanych informacji i danych w tajemnicy.

W związku z tym obowiązkiem warto rozważyć zlecenie stworzenia takiego systemu specjalizującym się w tym podmiotom, które zapewnią spełnienie wszystkich ustawowych obowiązków, co pozwoli na zaoszczędzenie czasu i jest bardziej optymalne pod względem finansowym.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym etapem wdrożenia systemu zgłaszania nieprawidłowości jest odpowiednie przeszkolenie pracowników. Zrozumienie przez nich procedur i obdarzenie zaufaniem systemu zgłaszania nieprawidłowości jest podstawowym elementem warunkującym sukces całego przedsięwzięcia.

Skontaktuj się z nami

Dariusz Kurzyk

Dyrektor Sprzedaży

[email protected]

+48 503 774 438

Notibox sp. z o.o.

Komandosów 9/41
30-334 Kraków

KRS 0000934065