Sztuczna inteligencja i ochrona danych osobowych

Sztuczna inteligencja i ochrona danych osobowych

Sztuczna inteligencja i ochrona danych to dwie ważne dziedziny, które obecnie często się ze sobą krzyżują. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję mają coraz większe znaczenie w tworzeniu nowych produktów i ulepszaniu już istniejących. Trend ten przyspiesza wraz z wprowadzaniem w życie coraz lepszych algorytmów sztucznej inteligencji. Przykładem może być ChatGPT oparty o GPT 3.5. Niemniej oprócz tego, że sztuczna inteligencja staje się istotnym atutem w funkcjonowaniu wielu firm, może ona również stanowić istotne zagrożenie dla prywatności i bezpieczeństwa danych osobowych. W rezultacie może to prowadzić do problemów z regulacjami. W miarę postępu sztucznej inteligencji pojawiają się ważne pytania etyczne dotyczące wykorzystywania danych osobowych i potencjalnej stronniczości w systemach sztucznej inteligencji. Rodzi się zatem pytanie, w jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję do usprawniania procesów biznesowych, jednocześnie stawiając na pierwszym miejscu prywatność użytkowników i ochronę danych.

Systemy sztucznej inteligencji potrzebują wielu danych, aby odzwierciedlać jak najlepiej ludzkie zachowanie lub modelowane procesy. Firmy działające na wielu platformach internetowych mogą uzyskiwać dane z wielu źródeł. Niektóre są dostarczane bezpośrednio przez użytkowników, na przykład informacje kontaktowe lub historie zakupów. Inne są zbierane na przykład za pomocą plików cookie i innych technologii śledzenia. Im więcej źródeł danych jest dostępnych, tym szybciej i dokładniej może poznawać i przewidywać wzorce konsumenckie za pomocą sztucznej inteligencji. Między innymi sztuczna inteligencja może być przydatna w profilowaniu klientów, grupowaniu zainteresowań klientów, predykcji ich zachowań zakupowych i innych. Uzyskując większą szczegółowość dzięki analizie danych na dużą skalę, sztuczna inteligencja może również pomóc wpływać na zarządzanie klientami i marketing. Obecnie systemy sztucznej inteligencji mogą usprawnić automatyzację procesów, takich jak zarządzanie relacjami z klientami. Aby w pełni wykorzystać sztuczną inteligencję jako narzędzie, firmy potrzebują wielu danych, aby je zasilić. Ale im więcej danych potrzebuje firma, tym bardziej musi zapewnić przejrzystość co do tego, do czego dane mają być wykorzystywane, mieć uzasadnioną i prawną podstawę do ich wykorzystania i/lub zgodę osób, których dane dotyczą.

Przede wszystkim organizacje muszą zapewnić przejrzystość korzystania ze sztucznej inteligencji oraz dostarczać osobom fizycznym jasnych i zwięzłych informacji o tym, w jaki sposób ich dane osobowe są gromadzone, wykorzystywane i przetwarzane. Obejmuje to podanie informacji o celach, dla których dane są gromadzone, rodzajach danych, które są gromadzone oraz podstawie prawnej zbierania i przetwarzania danych. Organizacje muszą być pewne, że uzyskały niezbędną zgodę osób fizycznych na przetwarzanie ich danych osobowych w określonych celach, dla których są one gromadzone. Zatem osoby fizyczne muszą mieć możliwość wyraźnego wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych.

Regulacje dotyczące praktyk przetwarzania danych osobowych przy użyciu sztucznej inteligencji definiowane są przez odpowiednie organy. Unia Europejska ma ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w celu ochrony prywatności i danych osób w szerokim zakresie. Przepisy RODO odnoszą się do sztucznej inteligencji w kontekście zautomatyzowanego podejmowania decyzji i profilowania. Ogólnie rzecz biorąc, kluczowe kwestie dla organizacji w odniesieniu do sztucznej inteligencji i RODO obejmują przejrzystość, zgodę i potencjalny wpływ zautomatyzowanego podejmowania decyzji na osoby fizyczne. W związku z powyższym, organizacje muszą zapewnić, że wykorzystanie sztucznej inteligencji jest zgodne z RODO i szanuje prawa osób fizycznych w odniesieniu do ich danych osobowych.

Ponadto w 2021 r. Komisja Europejska opublikowała projekt rozporządzenia ustanawiającego zharmonizowane przepisy dotyczące sztucznej inteligencji, którego celem jest jednolite uregulowanie kwestii opracowywania, wprowadzania do obrotu i wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji na obszarze UE. Celem rozporządzenia jest zapewnienie bezpieczeństwa systemów sztucznej inteligencji w UE oraz stworzenie sprzyjających warunków dla innowacji i rozwoju AI, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa użytkowników i ochrony praw podstawowych gwarantowanych przez prawo unijne. Ogólnie rzecz biorąc, rozporządzenie ma na celu zrównoważenie radzenia sobie z ryzykiem bez utrudniania innowacji.

Istotne jest, aby organizacje zrównoważyły potrzebę postępu technologicznego i wykorzystania sztucznej inteligencji z koniecznością przestrzegania zasad, wytycznych i przepisów dotyczących ochrony danych. Nie należy postrzegać ochrony danych osobowych w kontekście sztucznej inteligencji jako zwykłego wymogu regulacyjnego, którego należy przestrzegać, ale raczej jako istotny element odpowiedzialnego rozwoju i wykorzystywania sztucznej inteligencji. Poważne traktowanie ochrony danych może pomóc w budowaniu zaufania do sztucznej inteligencji i prowadzić do zapewnienia, że jest ona wykorzystywana z korzyścią dla społeczeństwa.

Należy również zaznaczyć, że sztuczna inteligencja nie musi być tylko rozważana w kontekście ryzyka ochrony danych osobowych. Odpowiednie wykorzystanie sztucznej inteligencji może stworzyć możliwości dla organizacji w celu ochrony prywatności klientów i ograniczenia ryzyka związanego z przetwarzaniem danych. Przykładem może być wykorzystanie sztucznej inteligencji do wykrywania anomalii w dostępie do danych użytkowników czy automatycznej anonimizacji zbiorów danych.

Skontaktuj się z nami

Dariusz Kurzyk

Dyrektor Sprzedaży

[email protected]

+48 503 774 438

Notibox sp. z o.o.

Komandosów 9/41
30-334 Kraków

KRS 0000934065