Sygnalista w organizacji, firmie – kim jest i jaka jest jego funkcja?

Sygnalista w organizacji, firmie – kim jest i jaka jest jego funkcja?

Sygnalista, czyli termin pochodzący od angielskiego słowa whistleblower, to osoba, która w dosłownym tłumaczeniu dmucha w gwizdek, aby zaalarmować o zbliżającym się niebezpieczeństwie.

W związku z dokonującymi się obecnie zmianami prawnymi szczegółowe zdefiniowanie kim jest sygnalista jest przedmiotem zainteresowania całej Unii Europejskiej.Zgodnie z obowiązującą dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (potocznie nazywana „dyrektywą o ochronie sygnalistów”), sygnalistą jest osoba posiadająca informacje na temat naruszeń w kontekście związanym z pracą – bez względu na to, czy stosunek pracy trwa, już ustał, czy nie został jeszcze nawiązany. Nie ma też znaczenia forma powiązania z organizacją, w której naruszenie ma miejsce, gdyż równie dobrze może to być stażysta, podwykonawca, czy członek rady nadzorczej. Katalog naruszeń prawa dyrektywa określa enumeratywnie, a są to m.in. takie dziedziny prawa jak zamówienia publiczne, ochrona środowiska, czy ochrona konsumentów.

Czy Sygnalista w firmie może czuć się bezpiecznie?

Sygnalista podlega ochronie przed represjami i jakimikolwiek działaniami odwetowymi ze strony pracodawcy, które wyrządzają lub mogą wyrządzić mu szkodę. Jako przykład takich działań dyrektywa wskazuje mobbing, wypowiedzenie umowy o pracę, degradację, czy inne kary porządkowe nakładane na pracownika, ale także mniej bezpośrednie działania jak skierowanie na badania lekarskie, czy nadszarpnięcie reputacji pracownika w mediach społecznościowych.

Skontaktuj się z nami

Dariusz Kurzyk

Dyrektor Sprzedaży

[email protected]

+48 503 774 438

Notibox sp. z o.o.

Komandosów 9/41
30-334 Kraków

KRS 0000934065